Дошкільний навчальний заклад



ясла-садок


Середа, 12.12.2018, 06:13
Вітаю Вас, Гість

Розвиток чуттєвої та емоційної сфери дошкільників засобами зображувальної діяльності нетрадиційними техніками  малювання

Творчість – це не сума знань, а особлива направленість інтелекту, особливий зв'язок між інтелектуальним життям особистості і проявом її сил в активній діяльності. Я б назвав творчість самою суттю життя в морі знань і краси.
В. Сухомлинський

Творча діяльність дитини  передає її власне розуміння навколишнього світу й ставлення до нього. Тут розкривається її внутрішній світ, індивідуальні особливості сприйняття об’єктів та явищ, її уявлення, здібності. Мистецтво зі своїм багатогранним, різноманітним,дивовижним і захоплюючим світом впливає на всі сторони духовного життя дитини, пробуджує  творчу активність, розвиває розум, формує естетичні уявлення, моральну поведінку.

В дошкільному закладі працюю з 2004 року, використовую в своїй роботі нетрадиційні методи образотворчої діяльності і можу зробити висновок, що дошкільники опановують інноваційні методи навчання набагато швидше та виявляють більший інтерес до роботи, отримують естетично-емоційне задоволення. Разом з цим краще розвиваються  уява, фантазія, пам'ять, дрібна моторика рук, творчі природні задатки дітей.

Розвиток творчої особистості не мислимий поза природою. Тому дуже важливо виховувати у дітей уміння бачити красу природи.

Під час спостережень у природі, намагаюсь викликати у дітей емоційний відгук на об’єкти чи явища природи. Хвилини милування зазвичай проходять у тиші, мовчання дітей, часом, набагато виразніше, ніж слова.

Метою гурткової роботи  стало удосконалення образотворчої діяльності дітей. Адже образотворча діяльність – найбільш ефективний засіб розвитку творчих здібностей дітей. Під час малювання, ліплення аплікації, художньої праці у дітей розвивається спостережливість, естетичне сприйняття, художній смак, творчі здібності.

Одне з найбільш улюбленіших занять дітей – це малювання. Але не всі діти володіють пензликом та олівцем. Їм важко виразити бажаний образ у лінії. З огляду на це створено гурток «Талановиті пальчики»,  одним із завдань якого ознайомити з нетрадиційними техніками малювання, зокрема такими як:

ü   Ниткографія;

ü   Малювання на вологому папері;

ü   Зім’ятий папір;

ü   Малювання ватними паличками;

ü   Замість пензлика рука;

ü   Солені малюнки;

ü   Мильними бульбашками;

ü   Кляксографія;

ü   Набризк.

Застосовуючи під час малювання оригінальні техніки, діти переживають яскраві позитивні емоції, відкривають нові можливості добре відомих предметів, які використовують як художній матеріал.


У дітей формується потреба вдосконалювати техніки відповідно до того, як розвивається їхня творча фантазія. Поступово діти навчаються самостійно застосовувати різні техніки та комбінувати їх. У результаті роботи я дійшла до висновку, що найважливіше – допомогти дітям виявити у нетрадиційних техніках малювання приховані ресурси. Ресурс – це те, що допомагає дитині розв’язати творче завдання. Коли дитина знаходить необхідний ресурс під час виконання малюнка - це завжди позитивні емоції

Основні техніки малювання ,які практикую в роботі з дітьми:

1.Малювання пальчиками

Спосіб одержання зображення: дитина опускає в гуаш пальчик  і робить відбиток на папері. Малюють і правою й лівою руками. Після роботи руки витираються серветкою, потім гуаш легко змивається.

2. Кляксографія

Аркуш паперу складається навпіл, прогладжується лінія згину аркуша паперу довільної форми наноситься кілька «клякс» різного кольору. Аркуш складається, прогладжується рукою. Розгорнувши, одержуємо несподівані зображення – у них можна впізнати знайомий образ або домалювати необхідні деталі, щоб він став виразнішим.

3.Малювання по зволоженому аркуші паперу

Зволожують аркуш паперу, потім швидко наноситься малюнок пальцем, вмоченим в акварельні фарби чи пензликом.

4. Малювання зім`ятим папером

Мякий папір мнеться руками, вмочується у фарбу(за кінчик) і відбитки його наносяться на аркуші.


5. Штампи з овочів

 Вирізати штампи (з картоплини, буряка, моркви) – зображення будь – яких фігур. і діти робитимуть відбитки або укладатимуть візерунки тощо.

6. Ниткографія

 Техніка отримання зображення на папері або картоні за допомогою нитки. Спосіб одержання зображення: дитина опускає нитку у фарбу, віджимає її. Потім на аркуш паперу викладає з нитки зображення, залишаючи один її кінець вільним. Після цього зверху накладає інший аркуш, притискає, притримуючи рукою, і витягує нитку за кінчик. Відсутні деталі домальовуються.


Техніка виконання нетрадиційних прийомів навчання 
малюванню дітей 2-5 років.

Варіанти прийомів нетрадиційного малювання з дітьми двох - трьох років.

"Замість пензлика рука”

Всі діти люблять малювати. Творчість для них – це відбиття щиросердечної роботи. Почуття, розум, очі й руки – інструменти душі. Зіштовхуючись із красою й гармонією світу, зазнавши при цьому почуття захоплення й милування, вони випробовують бажання "зупинити прекрасну мить”, відобразивши своє відношення до дійсності на аркуші паперу. Творчість не може існувати під тиском і насильством. Вона повинна бути вільною, яскравою і неповторною. Не розстаючись із олівцями, фломастерами, фарбами, дитина непомітно для себе вчиться спостерігати, порівнювати, думати, фантазувати. Для дитини звичні й знайомі сліди, що залишаються олівцями, фломастерами, кульковою ручкою й кистю, але залишається дивним використання пальчиків і долоньок для малювання штампами і трафаретами. Нестандартні підходи до організації образотворчої діяльності дивують і захоплюють дітей, тим самим, викликаючи прагнення займатися такою цікавою справою.

    

    Оригінальне малювання розкриває творчі можливості дитини, дозволяє відчути фарби, їхній характер і настрій. І зовсім не страшно, якщо ваш маленький художник забрудниться, головне - щоб він одержував задоволення від спілкування з фарбами й радувався результатам своєї праці.

Необхідні матеріали й інструменти: Тонований або білий папір, гуашеві фарби, пензлики, серветка (для витирання рук).

Порядок роботи: Якщо змазати долоньку фарбою, то вона залишить на папері цікавий відбиток, у якому можна побачити різні дивні образи. Наші долоньки вміють перетворюватися в сонечко. Розкрийте долоню, а випрямлені пальці розсуньте в сторони. Тепер з'єднаєте пальці разом. От який вийшов тинок! А якщо ледве відсунути великий палець убік, а інші розсунути,- рука перетвориться в симпатичного їжачка. Залишається домалювати грибок, що турботливий тато тягне в нірку, та ще не забути про лапки, око й носик тваринки. І метелик полетить, і квіточка буде радувати своїми пелюстками, і слон, і рибка, і багато чого іншого можна нафантазувати разом  з малям.

"Друкуємо пальчиками”

 Необхідні матеріали й інструменти:  Папір для малювання, палітра, акварельні фарби, серветки для рук, пензлик, чорний олівець, газета.

Порядок роботи: "Райдужна рибка”. Вмочимо подушечку великого пальця в приготовлену на палітрі фарбу різних кольорів. Зробимо відбиток. Кінчиком пальчика зобразимо хвостик. Око віддрукуємо тупим кінцем олівця, вмочивши його в чорну фарбу." Квітка”. Вказівним пальчиком друкуємо пелюстки, мізинцем серединку.  Техніка малювання долонькою й пальчиками дуже схожа з технікою роботи штампом. Її теж можна використати при роботі з малятами, але тільки самі найпростіші вправи - просто печатка певної фігурки для відбитка на поверхні аркуша.


 

 Розвиток естетичного смаку через зображувальну діяльність

Зображувальна діяльність має величезний потенціал для естетичного та творчого розвитку дітей. Кожен вид діяльності із образотворчого мистецтва я проводжу так, щоб кожен раз це була зустріч з прекрасним. Для цього обов’язково включаю  хвилинки милування, під час яких залучаються всі органи чуття дітей. Сприймаючи красу не можна поспішати, будь-яке захоплення починається із мовчазного споглядання. Тому під час споглядання пейзажу я  пропоную дітям «увійти» в зображення : уявити себе у цьому місці, вдихнути і відчути пахощі, якими насичене повітря, простягнути долоні до світла і відчути тепло сонячних променів…Дітям допомагаю сприймати звичайні речі очима художника.

Ознайомлення з художнім приладдям

На заняттях «Подорож до майстерні художника», «Пензлі та їх друзі», «Таємниця акварелі», «Фарби також уміють дружити» діти молодшого дошкільного віку дізнаються багато цікавого про пензлик , олівці, фарби. Для такого ознайомлення відводжу значну частину заняття , для того, щоб діти відчули характер художнього матеріалу, пізнали його особливості, розглянули , торкнулися, випробували у роботі.


Для малювання необхідно підготувати руку, щоб її рухи були впевнені, вільні й точні, тому потрібно використовувати сенсомоторні вправи: «Пензлик танцює», «Папірець шукає друзів». Під час занять з дітьми середнього дошкільного віку поглиблюю знання відомих матеріалів, формую у дітей навички роботи з художнім приладдям.  Діти старшого дошкільного віку впевнено працюють з художнім матеріалом та приладдям.

Музика на занятті допомагає створити свято краси, доповнює барвисту мову живопису мелодією любові зароджує у дітей натхнення та бажання творити . Ми завжди повинні пам’ятати: мистецтво, яке не захоплює, не може виховати яскраву особистість.

Глибоке чуттєве сприйняття слова допомагає формувати у дітей художньо-образне та асоціативне мислення. Не кожен може стати художником, але кожен може навчитися помічати красу навколо себе.

Застосування природо терапії в освітньому процесі дошкільного закладу.

Природо терапія передбачає вплив природніх чинників на чуттєву і емоційні сфери психіки дітей. Спостерігаючи за явищами природи, відчуваючи запахи квітів, тепло і сипучість піску, дитина формує образ світу в якому вона живе і зростає.

Однією із складових природо терапії є кольоротерапія.


Кольоротерапія має сприятливий вплив на розвиток творчих здібностей. Використовуючи дані цих досліджень науковці виділили що певний колір має свій вплив на розвиток дітей.

Зокрема блакитний колір корисний при розмірковуванні, оскільки цей колір пов'язаний з інтелектом і вмінням заспокоюваися за допомогою вербальних засобів. Під впливом цього кольору дитина залишається наодинці зі своїми думками, споглядає, розмірковує. Це -колір креативності.

Під час кольоротерапії можна використовувати не лише природні, але й кольорові будь-які матеріали з паперу, тканини, олівці, фломастери, фарби, кольорові кульки, глину, тісто.

Квіткотерапія – це новий авторський метод психотерапевтичного впливу на психіку дітей.

v    Квіти привертають увагу, збуджують естетичні почуття, душевне піднесення і оптимізм.

v    Своїм ароматом активізують нюхові центри, даруючи радість і насолоду.

v    Завдяки релаксаційній здатності угамовують негативні емоції, страхи, стреси.

v    Надихають на лірику, творчість, вияви доброти, ввічливості, тактовності.


Квітка здатна :

v    Сколихнути творчий потенціал дитини;

v    Створити належні умови для стимулювання розвитку здібностей;

v    Розвинути креативність, надихнути на самовираження.